Sunday, February 5, 2012

Betulkah Yahudi bijak?

Klik pada gambar untuk zoom

Gambar: Yahudi yang berjaya dalam bidang
penyiaran di Amerika Syarikat.



Jumlah Yahudi di seluruh dunia ialah 14 juta sahaja. Nisbah 100 0rang Muslim bersamaan 1 orang Yahudi. Sejak 100 tahun ini, bangsa Yahudi adalah kaum yang terkaya di Amerika Syarikat. Jumlah mereka hanya 2% sahaja di US. Tapi kenapa jumlah yang sedikit itu yang menguasai dunia sekarang?

Beberapa senarai orang yang beragama/keturunan Yahudi:
1-Michael Dell (Pengasas Komputer Dell)
2-Albert Einstein (Ahli Sains Genius) Dia pernah ditawarkan untuk menjadi Perdana Menteri Israel sebelum ini.
3-Sergey Brin (Salah seorang pengasas Google)
4- Bill Rosenberg (Pengasas Dunkin Donuts)
5-Mark Zuckerberg (Pengasas Facebook)

Mengapa?
Sebenarnya mereka tiada bezanya dengan kita kerana mereka juga manusia yang punya kelemahan. Tapi apa yang menyebabkan mereka begitu berjaya sehingga menguasai seluruh dunia? Adakah kerana faktor keturunan (gen) yang genius, atau kerana budaya masyarakat mereka?


Mungkin ini antara faktor-faktornya:

1-Mereka sangat rajin bekerja. Menurut satu kajian di Argentina tentang orang Yahudi di sana, 84% masyarakat mengakui bahawa orang Yahudi rajin bekerja. Itu memang sifir kehidupan, siapa rajin berusaha, dia berjaya. Allah takkan ubah kaum selagi mereka tak ubah diri sendiri.

2-Mereka meletakkan kedudukan yang tinggi terhadap pendidikan. Rajin menimba ilmu menjadi tradisi dalam masyarakat mereka. 30% pelajar Universiti Harvard mengatakan bahawa mereka adalah Yahudi. Dengan ilmulah kita boleh mengubah kehidupan. Kalau mahu apa-apa pun, mesti dengan ilmu.

3-Mereka saling bekerjasama dan suka bantu-membantu. Di US, mereka ada organisasi sendiri yang membantu siapa yang kesusahan .Ketika orang Yahudi mula sampai di US dahulu, kebanyakan mereka adalah miskin. Ada kisah seorang Yahudi itu, ketika sampai di New York hanya ada 2 dollar dalam tangan. Kemudian dia berniaga kecil-kecilan sambil itu dia mempelajari bahasa English, Sepanyol dan Jerman. Dalam masa yang sama, ada organisasi Yahudi yang menyalurkan pendapatan kepadanya supaya dia dapat menyekolahkan 5 orang anaknya. Akhirnya semua anaknya berjaya dalam pekerjaan mereka, salah seorangnya adalah doktor perubatan.

4- Tradisi Yahudi suka menjalankan bisnes. Di Madinah dahulu sebelum kedatangan Nabi s.a.w perniagaan di sana dimonopoli oleh Yahudi. Orang Yahudi cepat merebut dan mencipta peluang untuk maju dalam bisnes mereka. Ada juga yang mengatakan Yahudi sukakan wang. Apapun kerana mereka rajin berusaha, ditambah dengan sikap kuat bekerja, maka tak hairanlah mereka maju dalam bidang tersebut. Kebanyakan pasaran saham New York (Wall Street) dipegang oleh Yahudi.

Mungkin ada faktor lain lagi. Apapun kesimpulannya Yahudi bukanlah bijak, atau genius. Cuma mereka rajin yang menyebabkan mereka bijak. Walau bagaimanapun ada juga Yahudi yang malas. Tapi lihatlah ekonomi dunia dan banyak aspek lagi sekarang ini dipegang Yahudi. Kalau nak diboikot semua barang Yahudi, apa sajalah barangan di pasaran yang tinggal? Oleh itu kita orang Islam yang sepatutnya bekerja keras untuk menguasai semula dunia ini. Tidak ada yang mustahil. Allah kan bersama kita.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...