Friday, August 12, 2011

Nasihat Syeikh Abdul Qadir Jailani


Hati orng mukmin itu tidak mengetahui mengapa dan bagaimana hendak melayan kehendak nafsunya, bahkan ia mengatakan "Ya seluruh nafsu itu harus dilawan". Barangsiapa yang mahu memperbaiki diri hendaklah ia memeranginya hingga aman dari keburukan nafsu kerana seluruh nafsu itu mengajak kepada kejahatan. apabila nafsu diperangi maka seluruh nafsu jadi baik, menjadi senang dalam ketaatan dan mudah meninggalkan maksiat. ketika itu maka diucapkan baginya:
"wahai jiwa yang tenang kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang puas lagi diredhaiNya, maka masuklah ke dalam jemaah hamba-hamba Ku dan masuklah ke dalam syurga Ku" (al-fajr 23-30)

Nafsu itu dapat meningkat, atau dapat menurun hingga hilang keburukannya da tak dapat mempengaruhi makhluk seperti yang berlaku kepada Nabi Ibrahim Khalilullah a.s. , beiau telahkeluar dari hawa nafsunya dan hidup tanpa dihasut hawa nafsu. sedang hatinya tenang , ketika baginda dicampak dalam api, berbagai makhluk ingin membantunya namun baginda menjawab "saya tak perlu bantuan kalian kerana Allah mengetahui keadaanku "
Oleh kerana besar penyerahannya maka Allah berkata kepada api
"wahai api, sejuklah kamu dan sejahtera ke atas Ibrahim" (al-anbiya 69)

Allah memberi pertolongan bagi orang yang sabar atas dunia tanpa batas dan Dia memberi nikmat kepada mereka diakhirat tanpa batas
"sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabarlah dicukupkan pahala mereka tanpa batas" (az zumar 10)
Bersabarlah sesaat bersamanya. dan anda sekalian telah melihat kelembutanNya, dan Dia memberi kenikmatan bertahun-tahun. Keberanian adalah sabar sesaat. Allah berfirman:
"sesungguhnya Allah bersama orang-orang yang sabar" (al baqarah 153)
Bersabarlah bersamaNya, jagalah bersamaNya, dan jangan lalai kepadaNya, janganlah kamu jaga setelah mati, kerana jaga pada waktu itu tidak bermanfaat bagi kamu.
Jagalah untukNya sebelum kamu bertemu denganNya. Jagalah sebelum kamu dipersoalkan supaya kamu tak menyesal pada waktu sesal tidak berguna bagimu.

Perbaikilah hatimu , kalau baik hatimu maka baiklah seluruh anggota,baiknya hati itu dengan taqwa.

nasihat buat diriku terutamanya dan anda semua.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...