Monday, August 15, 2011

Nasihat Sheikh Abdul Qadir Jailani part 2



Baiknya hati dengan bertaqwa dan tawakal kepada Allah, mengesakanNya dan ikhlas beramal. Rosaknya hati kalau tiada hal-hal itu. Hati seperti burung dalam sangkar , seperti permata dalam bekas , yang dihitung adalah burung bukan sangkarnya, yang dihitung permata bukan bekasnya.
Ya Allah, sibukkanlah anggota badan kami dengan dengan taat kepadamu dan hati kami dengan makrifatMu. Dan sibukkanlah kami dengan itu siang dan malam, semoga kami menyusul jejak langkah orang2 soleh yang terdahulu. Berilah rezekei seperti yang Engkau berikan pada mereka.

Jika kamu menginginkan allah bagimu maka sibuklah mentaatiNya, sabar bersamaNya, redha kepada ketentuanNya. Kaum yang soleh itu zuhud terhadap dunia, menghadapi dunia dengan taqwa dan wara'. Kemudian mereka mengharapkan akhirat dengan melakukan amalan akhirat. Orang mukmin yang yakin, tidak mentaati dirinya, syaitan dan hawa nafsu.
Dia tidak mengenal syaitan sehingga dia tidak mentaati dan tak mengendahkan dunia sehingga dia merendahkan dunia dan mengharapkan akhirat.

Wahai anak, tidurlah pada aliran takdir, berbantalkan kesabaran, redhailah takdir, dan teruslah beribadah sehingga Dia memberi jalan penyelesaian. Apabila kamu bersikap begitu, maka akan berlimpahlah apa yang ditakdirkan dari kurnia dan anugerahNya.
Wahai kaumku, redhalah akan takdir. Mari kita merendahkan diri kepada Allah, kepada takdir dan perbuatanNya, tundukkan diri kita zahir dan batin. Kita setujui takdirNya dan menerimanya kerana itu adalah ketentuan dari Yang Maha Kuasa.
Firman Allah : "Di sana pertolongan itu hanya dari Allah yang hak"
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...